Mark of the Ninja
נשלח: ו' דצמבר 07, 2012 2:12 pm
בעקבות ההמלצה החמה של אחד מחברי הפורום (סליחה עידן) קניתי את Mark of the Ninja במכירה של סטים לפני שבוע (בטח רק כדי לגלות עוד שנה שהוא מוצע בלי DRM ב-Humble Bundle או ב-GOG, כמו שקורה עם כל שאר המשחקים שקניתי בסטים).
זה משחק התגנבות דו מימדי, שרוצה להיות באטמן: ארקהם אסיילום או היטמן שיהיה גדול. לדעתי הוא לא ממש מצליח בזה, אבל בכל זאת הוא משחק טוב מאוד בפני עצמו.
למארק הנינג'ה קרו כל מיני דברים רעים (על כך עוד טיפה בהמשך) ולכן הוא מסתובב בעולם ומתנקש בשומרים שונים עד שיגיע ליציאה מהשלב. המשחק מכוון לסגנון משחק התנגנבותי בצורה טובה - מארק נשאר בלתי נראה לעיני השומרים כל עוד לא מואר עליו אור ישיר, ניתן לראות את הקולות שמארק או האויבים משמיעים ע'י רמזים חזותיים על המסך ואם מארק מתגלה או עושה יותר מדי רעש המשחק גם יראה איזה איזור השומר חוקר ולאן מופנה המבט שלו. מארק לא מצויד בארסנל של צבא אלא מסתפק בחרב שמעולה לחיסול אויבים ב-stealth kill (מתבצע ע'י QTE קטן שדורש ללחוץ על שני כפתורים לפי כיוון ההתקפה בתוך כמה שניות) ומספר גאדג'טים שמתחלקים בין אמצעי הסחה כמו עשן שמסתיר את האור או זיקוקים שמושכים את תשומת לב האויבים למלכודות שיטפלו באויבים באלגנטיות יותר או פחות.
בעיקרון ההעדפה היא לחסל את האויבים בשקט אבל המשחק לא מעניש אותך יותר מדי אם התגלית, זה רק עושה את החיים קצת יותר מסובכים. אפשר להרוג שומר עירני רק כשהוא המום, כלומר מארק יצטרך לבעוט בו קצת, מה שיעשה הרבה רעש ויתן לשומר הזדמנות להפעיל אזעקה (וגם אז, בהנחה שנשארת בחיים, העונש יהיה רק בנקודות). חוץ מזה יש אפשרות לגוון קצת בסוג המשחק, זה נעשה ע'י תלבושות שונות שפותחים עם השלמה של משימות הבונוס. כל תלבושות נותנת בונוס מסוים שעונש בצידו, למשל תלבושת ההתגנבות שמאפשרת לרוץ בלי לעשות רעש אבל מבטלת את החרב - ואז ניתן לסיים שלבים רק בהתחמקות מאויבים בלי להרוג אותם, או תלבושת הטרור שגורמת לאויבים להכנס לפניקה כשהם רואים שומרים מתים (ואז הם מתחילים לירות בפחד לכל עבר ולא שמים לב למי שמתגנב מאחוריהם) אבל מבטלת את היכולת לעצור את הזמן בזמן שמכוונים חצים.
יש עוד כל מיני דברים נחמדים כמו זה שהאיזורים הגלויים במשחק תלויים בנקודת המבט של מארק, ככה שלמרות שהשלב הוא די מימדי מארק לא יכול לראות אם יש אנשים בקומה מעליו עד שהוא לא מציץ (אבל הוא כן יוכל לשמוע אותם אם הם צועדים לו מעל הראש). גם העיצוב, האומנתי ושל בניית השלבים, נחמד מאוד. הפסקול חביב אבל לא השאיר רושם מיוחד אצלי.
אז למה לדעתי מארק הנינג'ה לא מצליח להיות משחק טוב באמת? כי למרות המשחקיות המלוטשת והכיפית, הוא סובל מתסמונת Trine. כלומר היה להם רעיון טוב וביצעו אותו בצורה טובה, ואז שבועיים לפני שהמשחק יצא לשוק גילו שאין להם עלילה, כתבו איזה משהו באמצע הלילה ותקעו כמה cut scenes תואמים בין השלבים.
הסיפור הוא על נינג'ה חסר שם ואישיות שנבחר להיות מגן הכת שלו ולכן מקבל קעקוע שנותן לו כוחות מיוחדים אבל גם בסופו של דבר יגרום לו להשתגע. הוא נלחם במאפיונר רוסי ומפקד השומרים האוסטרלי שלו שהחליטו משום מה שהם לא אוהבים נינג'ות וניסו לחסל את כולם. בנאלי ביותר. היה אפשר לכתוב עלילה אחרת לגמרי עם אותם שלבים בדיוק ואף אחד לא היה שם לב.
הייתי רוצה להראות למפתחים את Stacking של טים שייפר ירום הודו כדוגמה למשחק שלא יוצא מנקודה עלילתית מקורית מדי אבל מצליח לשלב את הנארטיב במשחקיות כך שאחד תורם לשני (אני לא אתחיל לדבר על Thief או באטמן).
בשורה התחתונה, כמשחק מארק הנינג'ה הוא מעניין, כיפי ולא ארוך (בערך 8 שעות). מתאים לכל מי שאוהב משחקי התגנבות, רק אל תצפו לחוויה מרטיטת חושים.
והערה לסבא: אם אתה רוצה לסדר אחרי, אתה יכול להעביר את ההודעה לשרשור דעות על משחקים מודרניים. העדפתי לפתוח כהודעה נפרדת כדי שיקבל קצת תשומת לב ולא יקבר תחת שרשורפלצת.
זה משחק התגנבות דו מימדי, שרוצה להיות באטמן: ארקהם אסיילום או היטמן שיהיה גדול. לדעתי הוא לא ממש מצליח בזה, אבל בכל זאת הוא משחק טוב מאוד בפני עצמו.
למארק הנינג'ה קרו כל מיני דברים רעים (על כך עוד טיפה בהמשך) ולכן הוא מסתובב בעולם ומתנקש בשומרים שונים עד שיגיע ליציאה מהשלב. המשחק מכוון לסגנון משחק התנגנבותי בצורה טובה - מארק נשאר בלתי נראה לעיני השומרים כל עוד לא מואר עליו אור ישיר, ניתן לראות את הקולות שמארק או האויבים משמיעים ע'י רמזים חזותיים על המסך ואם מארק מתגלה או עושה יותר מדי רעש המשחק גם יראה איזה איזור השומר חוקר ולאן מופנה המבט שלו. מארק לא מצויד בארסנל של צבא אלא מסתפק בחרב שמעולה לחיסול אויבים ב-stealth kill (מתבצע ע'י QTE קטן שדורש ללחוץ על שני כפתורים לפי כיוון ההתקפה בתוך כמה שניות) ומספר גאדג'טים שמתחלקים בין אמצעי הסחה כמו עשן שמסתיר את האור או זיקוקים שמושכים את תשומת לב האויבים למלכודות שיטפלו באויבים באלגנטיות יותר או פחות.
בעיקרון ההעדפה היא לחסל את האויבים בשקט אבל המשחק לא מעניש אותך יותר מדי אם התגלית, זה רק עושה את החיים קצת יותר מסובכים. אפשר להרוג שומר עירני רק כשהוא המום, כלומר מארק יצטרך לבעוט בו קצת, מה שיעשה הרבה רעש ויתן לשומר הזדמנות להפעיל אזעקה (וגם אז, בהנחה שנשארת בחיים, העונש יהיה רק בנקודות). חוץ מזה יש אפשרות לגוון קצת בסוג המשחק, זה נעשה ע'י תלבושות שונות שפותחים עם השלמה של משימות הבונוס. כל תלבושות נותנת בונוס מסוים שעונש בצידו, למשל תלבושת ההתגנבות שמאפשרת לרוץ בלי לעשות רעש אבל מבטלת את החרב - ואז ניתן לסיים שלבים רק בהתחמקות מאויבים בלי להרוג אותם, או תלבושת הטרור שגורמת לאויבים להכנס לפניקה כשהם רואים שומרים מתים (ואז הם מתחילים לירות בפחד לכל עבר ולא שמים לב למי שמתגנב מאחוריהם) אבל מבטלת את היכולת לעצור את הזמן בזמן שמכוונים חצים.
יש עוד כל מיני דברים נחמדים כמו זה שהאיזורים הגלויים במשחק תלויים בנקודת המבט של מארק, ככה שלמרות שהשלב הוא די מימדי מארק לא יכול לראות אם יש אנשים בקומה מעליו עד שהוא לא מציץ (אבל הוא כן יוכל לשמוע אותם אם הם צועדים לו מעל הראש). גם העיצוב, האומנתי ושל בניית השלבים, נחמד מאוד. הפסקול חביב אבל לא השאיר רושם מיוחד אצלי.
אז למה לדעתי מארק הנינג'ה לא מצליח להיות משחק טוב באמת? כי למרות המשחקיות המלוטשת והכיפית, הוא סובל מתסמונת Trine. כלומר היה להם רעיון טוב וביצעו אותו בצורה טובה, ואז שבועיים לפני שהמשחק יצא לשוק גילו שאין להם עלילה, כתבו איזה משהו באמצע הלילה ותקעו כמה cut scenes תואמים בין השלבים.
הסיפור הוא על נינג'ה חסר שם ואישיות שנבחר להיות מגן הכת שלו ולכן מקבל קעקוע שנותן לו כוחות מיוחדים אבל גם בסופו של דבר יגרום לו להשתגע. הוא נלחם במאפיונר רוסי ומפקד השומרים האוסטרלי שלו שהחליטו משום מה שהם לא אוהבים נינג'ות וניסו לחסל את כולם. בנאלי ביותר. היה אפשר לכתוב עלילה אחרת לגמרי עם אותם שלבים בדיוק ואף אחד לא היה שם לב.
הייתי רוצה להראות למפתחים את Stacking של טים שייפר ירום הודו כדוגמה למשחק שלא יוצא מנקודה עלילתית מקורית מדי אבל מצליח לשלב את הנארטיב במשחקיות כך שאחד תורם לשני (אני לא אתחיל לדבר על Thief או באטמן).
בשורה התחתונה, כמשחק מארק הנינג'ה הוא מעניין, כיפי ולא ארוך (בערך 8 שעות). מתאים לכל מי שאוהב משחקי התגנבות, רק אל תצפו לחוויה מרטיטת חושים.
והערה לסבא: אם אתה רוצה לסדר אחרי, אתה יכול להעביר את ההודעה לשרשור דעות על משחקים מודרניים. העדפתי לפתוח כהודעה נפרדת כדי שיקבל קצת תשומת לב ולא יקבר תחת שרשורפלצת.