דף 1 מתוך 2

מדריך למשחקי רשת עם דוסבוקס

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 4:41 pm
על ידי Og
שלום, להלן מדריך קצר בנוגע להפעלת משחקי רשת/מודם דרך דוסבוקס.

לפני שמישהו מתלהב, כמה דברים לדכא אתכם (שלא תהיו לי שמחים, חלילה):
  1. ניתן לשחק ברשת רק משחקים שקיימת בהם האפשרות למשחק בשני מחשבים או יותר, מה שידוע גם בשם Multiplayer (להלן "משחקי-רשת").
    כלומר, אחת האפשרויות הבאות חייבת להיות מובנית בתוך המשחק:
    • Null Modem Cable ( לפעמים נקרא גם Serial או Direct Link)
    • Modem
    • IPX (לפעמים נקרא גם Network בגלל שמשחקים שמכילים אפשרות ל TCP/IP לא היו קיימים באותה תקופה)
    כלומר, אם ממש רציתם לשחק ב Star Control II ברשת צפוייה לכם אכזבה, כי כאמור אין אפשרות מובנית למשחק רשת ב SC2.
  2. לא כל משחקי-הרשת עובדים עם אמולציית הרשת של דוסבוקס, אבל אני חושב שבטוח לומר שרוב משחקי-הרשת עובדים באיזושהי צורה ברשת (כלומר, אם לא עם IPX אז עם מודם)
  3. זה לא פשוט.
-------------------
לאחר שהנ"ל נאמר קצת קרדיטים:
הרעיון למדריך הגיע מ C-Man, והוא גם עזר לי לבדוק את העניין בפועל.
המידע במדריך הזה, רובו ככולו, הגיע מן הפורום הרשמי של דובוקס, חלקו מן המדריך למשחקי-רשת שקיים שם (אבל לא מעודכן לצערי), חלקו מתגובות ושרשורים שונים, וחלקו משאלות שעבדכם הנאמן שאל ואנשים תמימי דרך ענו. ובמיוחד תודה ל h-a-l-9000 שעזר לי בשאלות, הוא גם זה שתכנת את רוב החלק של Serial/IPX/Modem (במילים אחרות, כל הקטע של הרשת)בגרסת דוסבוקס הנוכחית.

-------------------

המדריך:
כאמור , יש שלושה סוגים שבהם משחקי-רשת ל DOS תומכים בד"כ:
  • Null Modem Cable/Serial
    IPX
    Modem
אם אני זוכר נכון, האמולציה של המודם הגיעה בגרסה 0.61, והאמולציה של IPX הגיעה בגרסה 0.62. האמולציה של ה Serial עוד לא הגיעה לגרסה רשמית.
יש רק בעייה קטנה, אמולציית המודם לא עובדת בגרסאות 0.62 ו 0.63 (מה לעשות, באגים מתרחשים), כך שבעצם בגרסה ההרשמית הנוכחית, רק אמולציית IPX עובדת, וגם היא לא משהו (זו לא הגרסה של h-a-l9000).

אז מה עושים? משתמשים בגרסת בטא, במקרה של דוסבוקס היא נקראת CVS. יש כמה מקומות שניתן להשיג את הגרסה הזו, וכמה אנשים שמקמפלים אותה באופן קבוע(כ"א עם מאפיינים שונים). אני אישית ממליץ על הגרסה של ykhwong, היא מתעדכנת כל כמה ימים ומכילה כמעט את כל הפאטצ'ים לדוסבוקס, בין השאר, היא מכילה אפשרויות נחמדות כמו Direct3d (שמומלץ לכרטיסים העכשוויים של ATI) או OpenglHQ, כמה דברים נחמדים כמו Automount שעושה MOUNT אוטומטי לכל כונן שעוברים אליו, גם תצוגה של ה FPS בחלון, תמיכה ב PixelShaders ואפילו אפשרות לכוונון אוטומטי (on-the-fly) של ה Cycles.
ניתן להוריד את הגרסה החדשה מכאן:
http://ykhwong.x-y.net
בכדי לאפשר את המשחק ברשת יש לערוך את הקובץ dosbox.conf (שנמצא בתיקיה שאליה פרסתם את הגרסה של ykhwong) בעזרת עורך הרשימות (NotePad) ולשנות את שתי השורות הבאות:
(אם הכיתוב בעורך הרשימות מיושר לשמאל לחצו Ctrl+Shift השמאליים)
serial2=dummy
ל:
serial2=modem
ואת:
ipx=false
ל:
ipx=true
ולשמור את הקובץ.
עכשיו הקובץ Dosbox.conf צריך להראות כך:
תמונה



לכשסיימתם, תפעילו את DOSBox.exe. אם אתם משתמשים בחומת האש של Windows, תופיע לכם ההודעה הבאה:



תמונה
בִחרו "בטל חסימה".

לשחק בשיטת המודם:
כמעט בדיוק כמו משחק רגיל במודם (למי שזוכר), תגיעו לתפריט של המודם במשחק, אם ישנה אפשרות לבחור מודם, תתנסו עם כל מיני סוגים (או תשאלו אותי), לדוגמא ב Tyrian זה עובד עם "Standard 9600 modem" אבל ב DOOM צריך לבחור "Hayes Optima 28.8".
אני בדר"כ בוחר במהירות המודם את הערך 9600 (למקרה שיש אפשרות בחירה) אבל לפי מה שהבנתי לא משנה מה תבחרו, המהירות המעשית תמיד תהיה 128k.
הדבר הכי חשוב הוא לבחור פורט COM2 ו- IRQ3.
את שאר האפשרויות (כמו Init String), אם יש, מוטב להשאיר כמו שהן, חוץ ממקרים מיוחדים.
עכשיו הצד שאמור לענות לשיחה צריך להתחבר ולחכות ל"טלפון".
הצד שמתקשר צריך להזין בשדה של מספר הטלפון את כתובת ה IP של הצד שמחכה לשיחה, על מנת לדעת מהי כתובת ה IP שלכם, לחצו על הקישור הבא:
http://www.whatismyip.com שימו לב שה-IP יכולה להשתנות במקרים מסויימים, אז תמיד טוב לבדוק לפני שמתקשרים.
ישנם משחקים שמאפשרים להקליד רק מספרים ולא נקודות ואז זה בלתי אפשרי להקליד את הIP כפי שאתם רואים אותה, לדוגמה: 212.117.0.22 ולכן במקומות כאלה יש להקליד את הכתובת ללא הנקודות כאשר כל מספר בין הנקודות תופס 3 ספרות! (אם צריך יש להוסיף אפסים לפני, ראה דוגמה בהמשך).
הערה: אם אתם מחוברים לרשת ביתית המכילה נתב (ראוטר) או שיש לכם חומת אש מסוג זה או אחר(לא של ווינדוס), אז הצד שעונה לשיחה חייב לפתוח את פורט 23 בפרוטוקול TCP בנתב/חומת האש.
ניתן גם לשנות את הפורט שדרכו מתקשרים, אבל זה כבר לא בסקוֹפ של המדריך הזה.
דוגמה:
אני (עוֹג) רוצה לשחק ב Warcraft עם ידידי בִלְדַּד הַשּׁוּחִי, אני רוצה לענות לשיחה, ובלדד צריך להתקשר אלי.
אז אני מפעיל את המשחק ובוחר משחק דרך מודם:
תמונה
לאחר מכן אני בוחר את הגדרות המודם ולוחץ על OK:
תמונה
ואז המשחק רושם Connecting ומחכה לטלפון מבלדד.
עכשיו אני הולך ל http://www.whatismyip.com ומגלה שכתובת ה IP שלי היא 195.10.0.1 ואומר את זה לבלדד (בטלפון, ICQ, מסנג'ר, Skype או מה שלא יהיה).

בלדד, מפעיל את המשחק, בוחר את אותן ההגדרות כמוני (רק Call במקום Answer) ורוצה לרשום בטלפון 195.10.0.1 , אבל ווארקראפט הוא אחד המשחקים שלא מאפשרים לרשום נקודות במספר הטלפון, אז הוא רושם את המספר כמו שהסברתי לעיל:
תמונה
הבנתם? ה194 נשאר ב 3 ספרות, ה 10 הופך להיות 010 , ה 0 הופך להיות 000 , וה 1 הופך להיות 001 וכולם ביחד יוצרים 195010000001 .
לאחר שבלדד לוחץ על OK אנחנו נתחיל לשחק (אבל אני אנצח אותו כמו תמיד...).

לשחק בשיטת ה IPX:
זו השיטה הכי קלה. צד אחד צריך לרשום בדוסבוקס את הפקודה הבאה:
ipxnet startserver
ולומר לצד האחר את כתובת ה IP שלו.
הצד השני צריך לרשום:
ipxnet connect IP <-- במקום המילה IP לכתוב את כתובת ה IP של הצד הראשון.
הערה: אם אתם מחוברים לרשת ביתית המכילה נתב (ראוטר) או שיש לכם חומת אש מסוג זה או אחר(לא של ווינדוס), אז הצד שעונה לשיחה חייב לפתוח את פורט 213 בפרוטוקול UDP בנתב/חומת האש.
ניתן גם לשנות את הפורט שדרכו מתקשרים, אבל זה כבר לא בסקוֹפ של המדריך הזה.

דוגמית:
אני רוצה לשחק ב Z עם ידידי משכבר הימים , אֱלִיפַז הַתֵּימָנִי.
אני רושם בחלון של דוסבוקס (זה לא משנה באיזה כונן או תיקייה אני נמצא):
ipxnet startserver ובודק את כתובת ה IP שלי(היא נשארה 195.10.0.1) ואומר אותה לאליפז:
תמונה
עכשיו אליפז מקליד אצלו:
ipxnet connect 195.10.0.1
ושנינו מחוברים:
תמונה
עכשיו שנינו מפעילים את Z ובוחרים להתחבר לרשת הIPX (ב Z זה נקרא Network ולא IPX) ואפשר להתחיל לשחק (הייתי אומר שאני אנצח גם אותו, אבל ב Z זה 90% מזל...):
תמונה

המעקף(שיטת ה Serial):
כאמור, לאחרונה נכתב קוד (ע"י h-a-l-9000) לאמולציית היציאה הסיריאלית, והוא נמצא כבר בCVS של ykhwong אך הקוד ששם לא מאפשר אמולציה של serial דרך הרשת אלא רק פיסית ליציאה סיראלית במחשב שלכם.
במילים אחרות (להדיוטות): אתם לא יכולים להשתמש באפשרות של משחק דרך Serial. אבל(היה ברור שיגיע האבל...) יש מעקף, ניתן לשחק בשיטה הסיריאלית דרך אמולציית המודם .
בעקרון השיטה הזו מיועדת למשחקים שניתן לשחק בהם רק דרך חיבור סיריאלי(יש כאלה בכלל?) או לחילופין, כאשר שתי השיטות האחרות לא עובדות, אני מתכוון להסביר אותה ממש בקצרה, כי אם לא אני אגמור את המקום ב f2s.com
בעצם, זהו חיבור מודם לכל דבר וכל הכללים של המודם (הפורטים בחומת האש)חלים גם כאן, העקרון הוא פשוט: להתחבר אחד לשני דרך תוכנת COMMs, ואז לצאת ל Console (או Shell), להפעיל את המשחק בשתי המחשבים ולבחור Serial (השם הנכון הוא דווקא Null Modem Cable).
יש הרבה תוכנות COMMs, לי בפורום של דוסבוקס הציעו להשתמש ב Qmodem, אבל כשהייתי צעיר, טרום עידן האינטרנט, נעזרתי בתוכנה בשם Terminate בכדי להעביר קבצים ביני לבין בן-דודי (אך, הזמנים הטובים...) וכידוע, חובב נוסטלגיה אנוכי.
תתחילו בזה שתורידו את התוכנה:
http://planet.nana.co.il/og64/Terminate ... stered.exe
לאחר הפריסה, שני הצדדים צריכים להפעיל את התוכנה באצעות דוסבוקס(לא לשכוח להשתמש בגרסה של ykhwong) ע"י הקלדת TERMINAT בתקיית התכנה ואנטר.
הצד שמתקשר צריך לרשום ATDT ומספר ה IP של הצד שמקבל את השיחה (ללא רווח!) כלומר: ATDT195.10.0.1 במקרה של ה- IP הקודם.
ברגע שזה נעשה, הצד שמקבל את השיחה יראה RING וישמע צלצול ותהיה לו אפשרות ללחוץ על Y בכדי לענות, כאשר Y נלחץ ושני המחשבים מחוברים, שני המשתמשים לוחצים Alt+J לצאת ל Shell ואז מפעילים את המשחק ובוחרים Serial.
דוגמונת:
חשקה נפשי במשחק ארוך של Heroes of Might and Magic עם חברי הטוב צוֹפַר הַנַּעֲמָתִי.
צופר אומר לי שה IP שלו היא 85.118.34.63 , אני מפעיל את Terminate5 ורושם ATDT85.118.34.63 ואנטר:
תמונה


זה מה שצופר רואה אצלו:


תמונה
לאחר שהוא לחץ Y שנינו לוחצים Alt+J מגיעים לתיקייה של HOMM ובוחרים Serial או במקרה הזה - Direct Connect (סביר להניח שאף אחד לא ינצח כי המשחק יהיה ארוך מדי...):
תמונה
הערה: אצלי קורה לפעמים שזה פשוט לא מצלצל, אני סוגר מנסה מחדש וזה עובד(לא יודע למה).

סוף טוב, הכל טוב.

אזהרה:
יש להדגיש כי פרסום תגובות מטופשות לשרשור זה עלול לגרום למחבר להציג תמונות של פרצופים אדומים אכזריים עם קרניים אשר צוחקים צחוק זדוני ומרושע וללא ספק יגרמו לטראומה נפשית עמוקה לכותב ההודעה הטיפשית ויכולים אף לגרום לבעיות מוטוריות בגיל מאוחר. ראו הוזהרתם!

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 4:48 pm
על ידי Gabriel
בונא אחי שמעתי משו על דוסבוקס נירה לי אחשלי סיפר לי על זה משו אתה חייבבב להסביר לי איך משתמשים בזה למה הורדתי משחק בנזונה שאני מחפש כבר שניםםם גולדן משו והוא עובד לאט טיליםםםםם!!

סתם, תגובה מטופשת.. :wink:

כל הכבוד על המדריך! 8)

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 5:29 pm
על ידי Og
בחיי, אתה מהיר... פחות מ7 דקות. :twisted:

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 6:06 pm
על ידי C-man
הערה: בפעם הראשונה כתבת שצריך לפתוח את הפורט 23 ובפעם השניה את 213.


הייתי מציע טורניר אבל הסיכויים שזה באמת יצליח קלושים מאוד...
אם למישהו בא לשחק איתי Tyrian ויכול לארח הוא מוזמן לשלוח לי הודעה.

אגב, כדי גם שתשים פה גם את רשימת המשחקים שתומכים ב-Multiplayer
(ושדוסבוקס תומך בהם).

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 6:37 pm
על ידי הטופיק
אפשר Tyrian2k ברשת?

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 7:10 pm
על ידי איתן
תודה רבה!

לא יודע אם אני אעשה בזה שימוש, כי כמה כבר אפשר לשחק בדיאבלו 1, ואף אחד חוץ ממני לא אוהב את הירוז 2:(

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 7:27 pm
על ידי Gordi
יוצא מהכלל! פשוט אין לי מילים לתאר את זה :-)
אלפי תודות, באמת...
אני אוסיף את זה לעזרה של האתר ASAP.

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 9:26 pm
על ידי C-man
אפשר לשחק Tyrian לא Tyrian 2000
אבל אין הבדל (לפחות לא שמתי לב בנתיים)
איתן- למה אתה צריך דוסבוקס בשביל דיאבלו בכלל?

נשלח: ש' אוקטובר 22, 2005 11:12 pm
על ידי Og
C-man כתב:הערה: בפעם הראשונה כתבת שצריך לפתוח את הפורט 23 ובפעם השניה את 213.
כן. זו הייתה הכוונה.

C-man כתב:אגב, כדי גם שתשים פה גם את רשימת המשחקים שתומכים ב-Multiplayer
(ושדוסבוקס תומך בהם).
אני כבר כמה ימים עובד על רשימה קטנה של משחקים שעובדים עם מולטיפלייר בדוסבוקס, ועוד יש זמן עד שאני אסיים.
אם אתה מעוניין ברשימה של משחקים שתומכים במולטיפלייר בכלל:
Serial
Modem
IPX1
IPX2
איתן כתב:תודה רבה!

לא יודע אם אני אעשה בזה שימוש, כי כמה כבר אפשר לשחק בדיאבלו 1, ואף אחד חוץ ממני לא אוהב את הירוז 2:(
שני המשחקים שציינת הם לחלונות בלבד (למיטב ידיעתי)

[עריכה]
סליחה, טעות שלי, יש ל HOMM2 גרסה גם ל DOS.

נשלח: א' אוקטובר 23, 2005 12:02 am
על ידי C-man
Og כתב:
C-man כתב:הערה: בפעם הראשונה כתבת שצריך לפתוח את הפורט 23 ובפעם השניה את 213.
כן. זו הייתה הכוונה.
אהה, אני התבלבלתי חשבתי שהכוונה הייתה לאותו פורט והייתה לך טעות בהקלדה...

נשלח: ג' אוקטובר 25, 2005 11:53 pm
על ידי Gordi
כבר שנים שאני מנסה לשחק Z ברשת ללא הצלחה...
עכשיו זה סוף סוף עבד לי :-)
אמנם זה זז באיטיות מחרידה, אבל לפחות זה התחבר!

השלב הבא: להבין איך אפשר לשחק QUAKE ברשת. הפעם DOSBox כבר לא יכול כל כך לעזור...

נשלח: ד' אוקטובר 26, 2005 12:56 am
על ידי Og
בקשר ל Z, זה לא אמור להיות כל כך איטי, לפחות לא במחשב חדש, לעומת זאת הפנטיום 3( איזה מהירות הוא היה, 800MHZ ? ) שלך יגמגם קצת(למרות שאני חושב שעם כמה שינויים לקובץ הקונפיגורציה אפשר להגיע למהירות סבירה בהחלט).

טכנית, אני חושב שאפשר ליצור רשת IPX גם ב XP, ראיתי את האפשרות הזו באפשרויות הרשת של XP, אבל אף פעם לא ניסיתי או ביררתי אם זה יעבוד, אבל אם כן, אין סיבה שאי אפשר לשחק ב Z בלי דוסבוקס (אצלי המשחק עובד טוב ועם קול בלי דוסבוקס).

בקשר ל Quake, לא הבנתי למה אתה אומר שדוסבוקס לא יכול לעזור...
אני הכנתי רשימה של כמה משחקים שניסיתי עם דוסבוקס ופירסמתי אותה בפורום של דוסבוקס, בדקתי גם את Quake, אבל באמת שהוא לא עבד עם אף אחת משלושת השיטות, אבל h-a-l-9000 אמר שהוא תיקן את ה IPX ב Quake בקלות, וכנראה שהגרסה הבאה תתמוך ב Quake.

אגב, למי שמעוניין לראות את ההודעה עם השאלות שלי ורשימת התאימות בפורום של דוסבוקס מוזמן לעשות כן:
http://vogons.zetafleet.com/viewtopic.php?t=10301

והנה תמונה של הרשימה:

תמונה

(בפורום של דוסבוקס היא נמצאת בפורמט XLS)

נשלח: ו' אוקטובר 28, 2005 1:03 pm
על ידי Gordi
ניסיתי פעם לשחק Z ברשת בלי DOSBOX, התקנתי בשניהם IPX והכל, אבל המחשבים לא זיהו אחד את השני (מבחינת המשחק - אני כן יכול לשתף קבצים ברשת).

בקשר ל-Quake - אני משתמש בגירסה 1.06 והבנתי שכדי לשחק ברשת צריך להפעיל את q95.bat שקורא לקובץ של וינדוס, ואותו אי אפשר להפעיל בDOSBox. האמת שזה לא כזה דחוף לי, ממילא Quake של 2 שחקנים לא כזה שווה :-)

נשלח: ש' אוקטובר 29, 2005 6:07 pm
על ידי Gordi
המדריך המושקע נכנס לאתר בכתובת:
http://www.old-games.org/dosboxnet.php

שוב תודה :-)

נשלח: ש' אוקטובר 29, 2005 8:29 pm
על ידי עידן
למה כזה עקרוני לשחק דווקא ב-Quake 1 ברשת...?

זה אפילו לא כזה משחק נוסטלגי לטעמי, יש בעייה עם 2?